Algemene VGM – Gedragsregels

ALGEMENE VGM- REGELS

 

Ten behoeve van alle medewerkers van Prime Personeel en haar uitzendkrachten

Geachte medewerk(ster),

In verband met de verplichting vanuit de ARBO – wet (artikel 6,7 en 8), dient de werkgever zorg te dragen voor doeltreffende voorlichting en onderricht met betrekking tot de Veiligheid, Gezondheid, Welzijn en Milieu binnen de uit te voeren werkzaamheden. het is een verplichting van de werknemers om deel te nemen aan deze voorlichting en onderricht (artikel 12).

In deze instructie worden de minimum vereiste VGM – gedragsregels aangegeven voor het verrichten van werkzaamheden van Prime Personeel  en haar uitzendkrachten. De instructie is van belang voor zowel het kantoorpersoneel als de uitzendkrachten tijdens indiensttreding. Prime Personeel hierna te noemen werkgever, verwacht van haar medewerkers en uitzendkrachten dat de betreffende regels en voorschriften worden nageleefd.

 

VGM – GEDRAGSREGELS Prime Personeel.

Beleidsverklaring

De doelstellingen van Prime Personeel t.a.v. Veiligheid, Gezondheid en Milieu worden verwoord in de beleidsverklaring. Deze zal worden uitgereikt door de  Prime Personeel

Huishoudelijk reglement

Voor indiensttreding dient de uitzendkracht de voorwaarden voor uitzending goed door te lezen en na goedkeuring te ondertekenen.

Persoonlijke Beschermingsmiddelen

PBM’s die niet ter beschikking worden gesteld door de opdrachtgever dienen door de medewerker zelf te worden meegenomen c.q. aangeschaft. Kosten die hiermee gepaard gaan zijn verrekend middels de onkostenvergoeding.

Ongevallen, onveilige situaties en incidenten

Iedere medewerker van Prime Personeel  is verantwoordelijk voor het melden van ongevallen, onveilige situaties en incidenten. Voor de volledigheid zullen bovenstaande termen worden toegelicht.

Ongeval

Onder een ongeval verstaan we een ongewenst voorval, waarbij persoonlijk letsel optreedt. We onderscheiden:

-Ongevallen met verzuim

-Ongevallen zonder verzuim

Incident

Onder een incident verstaan we een ongewenst voorval, waarbij geen persoonlijk letsel heeft plaatsgevonden, maar waarbij wel schade in welke vorm dan ook is opgetreden.

Onveilige situatie

Onder een onveilige situatie verstaan we een situatie , waarbij geen schade en/of letsel is opgetreden doch dat bij een iets gewijzigde situatie wel hiertoe had kunnen leiden.

Iedere medewerker van Prime Personeel  is verantwoordelijk voor het melden van ongevallen, bijna ongevallen en/of onveilige situaties.

Werkhandschoenen:

bij vuil werk en bij werk waarbij kans bestaat op handbeschadigingen, bij werken met gevaarlijke stoffen.

Werkhandschoenen zijn verboden bij het werken met langzaam lopende metaal afkortzagen in verband met het gevaar gegrepen te worden door het “langzaam” bewegende zaagblad.

Oogbescherming

Een veiligheidsbril: tegen wegspringende vaste deeltjes (bij slijpen en  verspanende bewerkingen altijd overzetbril dragen !!).

Een zuurbril of stofbril: tegen vloeistofdeeltjes en stof.

Een las- of brandbril: bij autogene las- of snijprocessen.

Een lasschil of lashelm: bij overige lasprocessen.

Gehoorbescherming

bij werk waar veel geluid wordt geproduceerd waar kans bestaat op gehoorbeschadiging, is het verplicht om gehoorbescherming te dragen.

Werkvergunningen

Bij het uitvoeren van werkzaamheden op terreinen van opdrachtgevers worden meestal vergunningen vereist, deze zijn onderverdeeld in:

Algemene (koud) werkvergunningen (sleutelwerk, inspectie, opnemen werk, e.d.)

Heet werkvergunning (lassen, branden, slijpen, gebruik elektrisch gereedschap, e.d.)

Betreden van gesloten ruimten (vaten, tanks, riolen, e.d.)

Graafwerkzaamheden

Stralingsvergunningen (röntgenen, e.d.)

De uitgegeven vergunningen dienen met alle betrokkenen doorgenomen te worden, welke maatregelen en Persoonlijke Beschermingsmiddelen er toegepast moeten worden. In geval van een ongeval of een incident worden de vergunningen tot nader order ingetrokken.

VOER GEEN WERKZAAMHEDEN UIT DIE NIET OP DE VERGUNNINGEN STAAN VERMELD.

Alarmsystemen en -signalen

Stel u op de hoogte van de alarmsignalen, alarmnummers, brand- en reddingsmiddelen, verzamelplaatsen en meldingsprocedures.

Brandwachten

Het kan voorkomen dat er bij heet-werkzaamheden in bepaalde gebieden(zones) een brandwacht wordt vereist. Deze persoon begeleidt de werkzaamheden om brand, explosie of ongecontroleerde ontsnappingen te voorkomen/beperken en door regelmatig metingen uit te voeren. Volg altijd de adviezen van de brandwacht op voor ons aller veiligheid.

Proces installaties

Het is verboden om eigenhandig proces installaties te wijzigen, afsluiters te bedienen zonder vergunning en overleg met de opdrachtgever. Bij het maken van intakkingen in bestaande procesleidingen dient men de uiterste voorzichtigheid in acht te nemen en de nodige maatregelen te treffen.

 

House – keeping (orde en netheid op de werkplek

Zorg ten alle tijde voor een nette en opgeruimde werkplek, dit geldt tevens voor de schaft-, toilet -en kantoorruimten. Gooi de verschillende afvalmaterialen in de daarvoor bestemde containers.

Algemeen

Gezien de aanwezige risico’s bij opdrachtgevers, waar uitzendkrachten van Prime Personeel  tewerk zijn gesteld, vindt Prime Personeel het raadzaam haar medewerkers te voorzien van algemene informatie t.a.v. veiligheid hetgeen wordt verwoord in de instructie “Veilig op karwei”. Prime Personeel hoopt hiermede voldoende tegemoet te komen ten aanzien van de meest voorkomende risico’s bij opdrachtgever en hoe men veilig werkt om de risico’s zo klein mogelijk te houden.

Protocol ziekteverzuim medewerkers

Ziekmelding  

1.1       U meldt u altijd op uw eerste ziektedag ziek bij de uitvoerder van uw opdrachtgever en de vestiging van Prime Personeel  waarvoor u werkzaam bent, zodat de melding kan worden geregistreerd. U meldt u ziek vóór 10.00 uur, zodat de gegevens ook tijdig kunnen worden doorgegeven aan de Arbodienst.

1.2       Uw leidinggevende zal vragen naar: oorzaak en ernst van de ziekte en of deze verband houdt met het werk; de vermoedelijke duur van de ziekte; welke maatregelen eventueel moeten worden getroffen,

of hulp kan worden geboden; het verpleegadres (adres waar u tijdens uw ziekte verblijft). (U bent niet verplicht uw leidinggevende informatie te geven over de reden van uw ziekte. Wanneer de verhouding met uw direct leidinggevende goed is zal dat doorgaans geen probleem hoeven op te leveren. Om hem/haar in staat te stellen adequaat actie te ondernemen is het doorgeven van de oorzaak wenselijk)

1.3       Wanneer u niet op uw thuisadres ziek bent meldt u dit bij de ziekmelding. Indien u tijdens arbeidsongeschiktheid verhuist of tijdelijk elders verblijft of van verpleegadres verandert (bijv. bij opname in of ontslag uit een ziekenhuis) meldt u dit binnen 24.uur aan  Prime Personeel

1.4       Wanneer u ziek wordt tijdens het werk meldt u dit altijd bij de uitvoerder van uw opdrachtgever en de vestiging van Prime Personeel  waarvoor u werkzaam bent.

Begeleiding tijdens ziekte

1.1       U zorgt dat u thuis bereikbaar bent, zodat contact met u kan worden opgenomen en een controlebezoek kan plaatsvinden. Bij twijfel aan uw ziekmelding kan een spoedcontrole plaatsvinden. Als u om welke reden dan ook niet bereikbaar kunt zijn, bespreekt u dit met een medewerker van Prime Personeel.

1.2       Het spreekt vanzelf dat u gedurende de ziekteperiode regelmatig contact onderhoudt met Prime Personeel . Zolang als het ziekteverzuim voortduurt, zal er regelmatig telefonisch contact worden opgenomen door een medewerker van Prime Personeel , dan wel een huisbezoek worden afgelegd. Prime Personeel informeert ook naar het verloop van de ziekte.

1.3       De bedrijfsarts kan u uitnodigen op zijn/haar spreekuur. Aan een oproep om te verschijnen op het spreekuur van de bedrijfsarts dient u altijd gevolg te geven, ook al zou u van plan zijn op de datum waarop het spreekuurcontact is gepland (of een latere dag) het werk te hervatten.

1.4       Naar aanleiding van het spreekuurcontact wordt een terugkoppeling door de bedrijfsarts geschreven, waarin hij de beperkingen van de ziekte, mate van arbeidsgeschiktheid, eventuele vervangende arbeid en prognose van herstel vastlegt. Het origineel is bestemd voor de werkgever en wordt door de Arbo-dienst verzonden. Een kopie van dit formulier kan desgewenst door u worden opgevraagd.

1.5       Na iedere ziekmelding, ongeacht de duur van de ziekmelding, kunt u worden uitgenodigd voor een verzuimgesprek op een van de vestigingen van Prime Personeel. Tijdens een verzuimgesprek wordt het veelvuldig verzuim door een medewerker van Prime Personeel met u besproken en probeert hij/zij met u oplossingen te bedenken om dit terug te dringen.

1.6        In enkele situaties is het mogelijk om tijdens ziekte op vakantie te gaan. Dit kan alleen in overleg met Prime Personeel en wanneer de bedrijfsarts hiermee instemt.

Herstelmelding

1.1       U meldt u altijd uiterlijk op de dag dat u uw werk hervat beter bij de vestiging van Prime Personeel waarvoor u werkzaam bent, zodat de melding kan worden geregistreerd. (Bij ziekte van een langere duur meldt u uw werkgever liefst 24 uur van te voren dat u het werk weer kunt hervatten). U meldt u beter vóór 09.30 uur, zodat de gegevens ook tijdig kunnen worden doorgegeven aan de Arbo-dienst.

1.2       Ook bij herstel op een vrije dag of tijdens verlof/vakantie meldt u uzelf beter.

Verantwoordelijkheden

1.1       U stelt alles in het werk om een spoedig herstel mogelijk te maken. Dit houdt o.a. in dat u uw huisarts raadpleegt, zo nodig een medisch specialist consulteert en geen activiteiten onderneemt die een herstel in de weg staan.

1.2       U houdt u aan de controlevoorschriften en u volgt aanwijzingen van de Arbo-dienst op.

1.3       U kunt gebruik maken van het open spreekuur (of arbeidsomstandighedenspreekuur). Dit is bedoeld voor medewerkers die niet of nog niet verzuimen. Tijdens het spreekuur kunt u vragen stellen over uw gezondheid en welzijn in relatie tot het werk. Het doel is om verzuim zo veel mogelijk te voorkomen of om problemen in de arbeidsomstandigheden te bespreken. Het spreekuur is niet bedoeld voor de behandeling van medische klachten. Uw privacy is uiteraard gewaarborgd.

 

Welke identiteitsbewijzen kan ik gebruiken bij identificatie op het werk?

Geldige identiteitsbewijzen zijn:

  • Nederlands nationaal paspoort of geldige Nederlandse identiteitskaart (NIK);
  • Vluchtelingen- of vreemdelingen paspoort;
  • Diplomatiek paspoort of dienstpaspoort;
  • EER paspoort (Europese Economische Ruimte) of Europese Identiteitskaart;
  • paspoort van een land buiten de EER dat voorzien is van een geldige sticker voor verblijfsaantekeningen.

Voor vreemdelingen gelden de volgende verblijfsdocumenten als identiteitsbewijs:

  • document I: reguliere verblijfsvergunning voor bepaalde tijd;
  • document II: reguliere verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd;
  • document III: verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd;
  • document IV: verblijfsvergunning asiel voor onbepaalde tijd;
  • EU/EER-document: verblijfsdocument voor vreemdelingen uit de EER en hun gezinsleden;  W-document: document voor asielzoekers.  

Let op: de documenten moeten nog geldig zijn!

 

Het rijbewijs: alleen bij controle op de werkplek

Het rijbewijs is bij indiensttreding geen geldig identificatiemiddel omdat het niets vermeld over de nationaliteit en de verblijfsstatus. Het geldt wel bij controles op de werkplek.  

 

BSN: geen identificatiemiddel

Het BSN-nummer is een administratief gegeven en kan niet gebruikt om uw identiteit vast te stellen. Het nummer geldt dus niet als identificatiemiddel bij indiensttreding en geldt ook niet bij controles op de werkplek.  U bent als nieuwe werknemer wel verplicht om uw BSN-nummer door te geven aan uw werkgever.

Wat betekent de identificatieplicht op het werk voor mij als werknemer?

 

Indiensttreding 

Bij indiensttreding bent u verplicht om aan uw werkgever het gevraagde, originele en geldige identiteitsbewijs te laten zien. U moet uw werkgever de gelegenheid geven om het document te kopiëren. Ook moet u uw geldige sofinummer verstrekken, die u door de Belastingdienst is toegekend. Daarnaast zijn er nog een aantal verplichtingen waaraan u moet voldoen, bijvoorbeeld het invullen van een loonbelastingverklaring.

 

Controle op de werkplek

Bij controle op de werkplek door de Arbeidsinspectie, Vreemdelingenpolitie of Uitvoering Werknemersverzekering

(UWV) moet u zich kunnen identificeren met uw originele identiteitsbewijs. In deze situatie mag u ook het Nederlandserijbewijs gebruiken.

Wanneer u zich NIET kunt legitimeren kan het zijn dat men u meeneemt naar het politiebureau om uw (ware) identiteit te achterhalen.

Contactgegevens

Demmersweg 38
7556 BN Hengelo

Ontvang vacatures direct in je mailbox